فرانک رنجبر متعلق؛ رضا واعظی؛ محمود ضیائی؛ داود حسین پور
چکیده
دستورگذاری مسائل گردشگری در فرایند خطمشی عمومی، جزء لازم در تدوین خطمشیهای گردشگری و به تبع آن توسعهی این حوزه در کشور است. مقالهی حاضر با تأکید بر شکاف پژوهشی موجود در مطالعهی این مرحله، بررسی دستورگذاری انواع مختلف مسائل گردشگری را برای بازهی 1392 – 1398 هدف قرار داده است. دراین مطالعهی کیفی، کلیهی اسناد نمایشگر ...
بیشتر
دستورگذاری مسائل گردشگری در فرایند خطمشی عمومی، جزء لازم در تدوین خطمشیهای گردشگری و به تبع آن توسعهی این حوزه در کشور است. مقالهی حاضر با تأکید بر شکاف پژوهشی موجود در مطالعهی این مرحله، بررسی دستورگذاری انواع مختلف مسائل گردشگری را برای بازهی 1392 – 1398 هدف قرار داده است. دراین مطالعهی کیفی، کلیهی اسناد نمایشگر دستورکارخطمشی در گروههای قانونگذاری، قوهی مجریه و بودجه برای بازه فوق به عنوان جامعه هدف تعریف و با کمک مطالعهی آرشیوی کلیهی اسناد مرتبط با گردشگری احصاء شدهاند. نتیجهی تحلیل محتوای کیفی اسناد به عنوان روش اصلی تحلیل، از ضعف در دستورگذاری متوازن مسائل گردشگری حکایت دارد. دراینمیان، مسائل مرتبط با مدیریت و سازماندهی، توسعهی محصول و قوانین و مقررات گردشگری بیشترین مسائل انتقالی از حوزهی گردشگری به دستورکار خطمشی هستند. در حالیکه مسائل مرتبط با بازاریابی و مدیریت اطلاعرسانی گردشگری با کمترین سهم از مسائل انتقالی، به عنوان اولویتهای دستورگذاری شناسایی شدند.